ירידה במשקל – שבירת מיתוסים וטיפים

1231232


לכל מי שניסה דיאטות הרזיה – טובות יותר, טובות פחות, ידוע שרובן נכשלות בסופו של דבר. אבל, "התקווה מתה אחרונה" ועדיין רבים מאיתנו ממשיכים לנסות שוב ושוב.

לפני שממשיכים בחיפושי הדיאטה, האם שאלת את עצמך, "למה אני משמין/ה", האם באמת חיפשת תשובה לכך?

סיבות אפשריות לעודף משקל

* לאנשים רבים יש נטייה תורשתית לעלות בקלות במשקל, ולעומת זאת,יש אנשים  היורדים במשקל בקלות – וגם זה תורשתי!

* אנשים עם תת פעילות בלוטת התריס (היפותירואיד) משמינים "מאוויר".

* לפעמים, כתוצאה מדיאטות מרובות ולא מאוזנות חל שיבוש בפעילות בלוטות הורמונאליות בגוף, והתוצאה – השמנה!

* לאכול יותר מדי אפשר כפיצוי – "אין לי מזל", "אף אחד לא אוהב/מעריך אותי", "כשאני עצבנית, משהו טעים מרגיע אותי". מתח, אכזבות, בעיות רגשיות – כל אלה מהווים מכשול לאכילה מאוזנת ובריאה!

* יש במוח שלנו מנגנון לויסות התיאבון, ופחד, חרדות, דיכאון משפיעים עליו. האוכל הוא אחת ההנאות הנגישות ביותר בחיינו, אבל זאת לא ההנאה היחידה! מציאת עיסוקים מהנים עושה לעתים פלאים לאיזון התיאבון!

* הרבה מלח במזון יכול לגרום לאגירת נוזלים בגוף – זה נראה כהשמנה.

* השמנה מרמזת על בעיית בריאות!

אחרי שביררנו, למה משמינים (עם או בלי סיבה הנראית לעין), אפשר לחשוב, איך מרזים?

הנחיות פשוטות להרזיה

* כדורים לדיכוי תאבון וכדורי הרזיה עלולים להזיק לבריאות. הם יכולים להביא לדיכאון, לגרום לעלייה בלחץ הדם, לדופק מואץ, מתח ועצבנות ועוד.זהירות!

* דיאטה טובה צריכה להיות פשוטה לביצוע, משביעה (ומי ירצה להסתובב רעב כל הזמן?). היא צריכה להפוך לאורח חיים ( כלומר, צריכה להתאים כמו כפפה ליד, טעימה ומגוונת).

* פעילות גופנית מותאמת, סדירה ולאורך זמן פשוט הכרחית! 40 דקות פעילות 4 פעמים בשבוע מומלצת לירידה במשקל. הפעילות צריכה להביא לעליה בדופק (130-160 פעימות לדקה לצעירים) – כך שורפים שומנים!

* חשוב לתת לגוף את כל אבות המזון כולל שומנים – באיכות וכמות מתאימה – חסר בשומנים עלול לגרום נזק למערכת הורמונאלית, למערכת העצבים.

* ויטמינים ומינרלים נחוצים לחילוף חומרים יעיל ולשריפת השומנים, לכן יש לשים לב לא רק לירקות ופירות בדיאטה, אלא גם לתוספי תזונה.

* חשוב לאכול מזונות חיים ומלאים במקום מזון מזוקק ( כגון סוכר לבן, גלידה, קמח לבן, משקאות קלים ועוד). מזון מזוקק משמין!

* סיבים תזונתיים חשובים ביותר! הם תורמים לשובע, מאיצים את פעולת המעיים ויחד עם זה את הפרשת השומן החוצה. הם עוזרים למתן את רמת הגלוקוז בדם – האינדקס הגליקמי של המזונות יורד.

* כשאוכלים הרבה פחמימות (במיוחד ריקות!), רמת האינסולין עולה עם עליה ברמת הגלוקוז, וזה גורם לצבירת שומנים!

* במקרים רבים עודף פסולת בגוף גורם לעודף משקל. פינוי פסולת מהגוף ומהכבד (דה-טוקסיפיקציה) גורמים להבראת הגוף וירידה מיוחלת במשקל.

מיתוסים

* "בדיאטה טובה תמיד חשוב לספור קלוריות". אין צורך להתעסק בספירה כל הזמן – חשוב מה אוכלים, כמה ארוחות ביום, מורידים את המיותרים, עושים פעילות גופנית וממלאים את הזמן במשהו מעניין.

* "כדי לרזות צריך דיאטת כאסח" – ירידה מהירה במשקל עלולה לגרום לאובדן של עד 30% ממסת השרירים  (השרירים השורפים שומנים, כזכור). אחרי זה, כשהמשקל "חוזר לעצמו" – במקום השרירים הגוף צובר שומן! חשוב לרזות עם דיאטה מתונה!

* "לא אוכלים שומן בדיאטה". מזון נטול שומן מונע ספיגת ויטמינים מסיסי שומן ( A, D, E, K ). בלי שומן לא נוצרים ויטמיני B במעיים – והם נחוצים לשריפת השומנים שלנו!

* "פרוסת עוגה או קוביית שוקולד שוברות את הדיאטה". מותר מדי פעם להתפנק! אוכל הוא גורם הנעה!

* "אדם בדיאטה רעב כל הזמן". בדיאטה נכונה ומאוזנת אין צורך להיות רעב. אדם רעב יכול לאכול יותר מדי, מהר מדי – כך משמינים! אוכלים במנות מתונות 5-6 פעמים ביום ונשארים שבעים ומרוצים!

טיפים

* כאשר "נתקעים" בזמן דיאטה באותו משקל– זהו הזמן לשינויים. עושים יום צום/ יום מיצים/ דיאטה ענייה בפחמימות למספר ימים, ים פרי ( מספר פירות מאותו סוג ) או יום יוגורטים.

* המקרר צריך להיות "משעמם" – ללא המזונות שרצוי לא לאכול.

* ללעוס 32 פעם (כמספר השיניים) כל ביס לפני שבולעים.

* לאכול לאט – לפחות 20 דקות. זה הזמן הדרוש למרכיבי המזון עד שהם מגיעים לדם ומשם למרכז השובע. כך נמנעים מלאכול יותר מהנחוץ.

* לא אוכלים ליד טלוויזיה! מסתבר שתוך צפייה בה אוכלים יותר מהמתוכנן.

* בערב יש ללכת לישון לפני תחילתו של רעב חדש.

* כשפותחים מקרר – לבדוק: האם הפה או הבטן רעבים?

* לסיים אכילה עד 7 בערב. אם הרעב מציק, אפשר לנשנש מלפפון/תפוח/תה צמחים ללא סוכר.

* עצה הכי טובה- לשים לב: מה נכנס לפה במשך היום. לא לזרוק לתוכו כמו לפח זבל.

* בזמן הארוחה לא לקרוא עיתון או ספר, להתרכז בטעם וריח המזון, ליהנות ממנו!

התמידו, תיהנו והצליחו!

6 thoughts on “ירידה במשקל – שבירת מיתוסים וטיפים

  1. ליליה הכללים שלך …חדים וברורים .
    האם אוכל להשתמש בפפריקה חריפה ?

  2. היי כוכי,
    לא פפריקה – פלפל אדום חריף/ פלפל שאטה / סודני /קאיין – הפלפל הקטן והחריף מאד על כל הזנים שלו – טחון. באחת הפעמים שעשיתי את הניקוי לא השגתי טחון – טחנתי כמיטב יכולתי במטחנת קפה. זה עבד 🙂
    בהצלחה! 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *